Rekomendacje Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w sprawie grzebowisk dla zwierząt
Rekomendacje Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w sprawie grzebowisk dla zwierząt.
Z punktu widzenia konieczności ochrony zdrowia publicznego, pomimo braku szczegółowych przepisów dotyczących wymagań stawianych miejscom przeznaczonym do grzebania zwierząt należałoby poprzez analogię do cmentarzy, przyjąć następujące rekomendacje:
LOKALIZACJA
– lokalizacja planowanego przedsięwzięcia powinna być
- zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego
- poza strefami ujęć wody i obszarami ochronnymi zbiorników wód podziemnych
- poza obszarem naturalnych zbiorników wodnych o ciągłym bądź okresowym naturalnym dopływie lub odpływie wód
- poza obszarem sztucznych zbiorników wodnych usytuowanych na wodach płynących powierzchniowych
- poza obszarem zagrożonym powodzią
- poza obszarem ruchów masowych ziemi
- poza obszarem osuwisk i zapadlisk terenów, w tym powstałych w wyniku zjawisk krasowych
– teren grzebowiska powinien posiadać infrastrukturę techniczną i zaplecze socjalne oraz sanitarne dla pracowników, odpowiednio dostosowane do wykonywanych czynności
– pracownikom należy zapewnić zapas środków ochrony indywidualnej i odzieży roboczej
– teren grzebowiska powinien znajdować się w miarę możliwości na wzniesieniu i nie podlegać zalewom oraz posiadać ukształtowanie umożliwiające spływ wód opadowych,
– na terenie grzebowiska zwierciadło wody gruntowej powinno znajdować się na głębokości nie wyższej niż 2,5 m poniżej powierzchni terenu, przy czym nie może on być nachylony ku zabudowaniom lub ku zbiornikom albo innym ujęciom wody służącym jako źródło zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia.
– grunt grzebowiska powinien być możliwie przepuszczalny i bez zawartości węglanu wapnia
– miejsce na grzebowisko powinno być tak wybrane, aby najczęściej spotykane wiatry wiały od terenów mieszkaniowych w kierunku grzebowiska
– lokalizacja grzebowiska powinna być tak dobrana, aby zapewnić dogodność warunków geologicznych, wykluczając możliwość szkodliwego wpływu na otoczenie
– lokalizacja grzebowiska winna uwzględniać izolację od zabudowań oraz bliskość sieci komunikacyjnej
– przed wyborem lokalizacji inwestycji należy wykonać szereg badań hydrogeologicznych m.in. mających określić charakterystykę gruntu, zawartość węglanu wapnia, kwasowość, rodzaj i poziom wód gruntowych itd.
– teren grzebowiska powinien być ogrodzony, zabezpieczony przed dostępem i zniszczeniem miejsc grzebalnych przez osoby postronne i zwierzęta. Dojazd i wyjazd z terenu grzebowiska powinien być wyposażony w urządzenia umożliwiające dezynfekcje środków transportu.
PROCES GRZEBANIA
– w procesie grzebania należy zapewnić i stosować środki techniczne (pojazdy, urządzenia, itp.) w ilości i jakości dostosowanej do zakresu planowanej działalności
– należy posiadać i stosować podczas grzebania środek dezynfekujący, a także posiadać jego zapas
– zwłoki zwierząt winny być przysypane warstwą ziemi 200 cm
– nie należy pozostawiać zwłok zwierzęcych poza pochowaniem w miejscach grzebalnych
– należy prowadzić i przechowywać dokumentację zawierającą informacje o gatunkach i pochodzeniu zwierząt
Zakres powyższych rekomendacji nie ma charakteru katalogu zamkniętego i nie wypływa bezpośrednio z przepisów ustawowych. Dobór tych wymagań przez organy gminy winien jednakże gwarantować, że zakopanie zwłok zwierzęcych lub produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nie będzie powodowało zagrożeń dla zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska.
Zgodnie z zapisami Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie Dz. U. z 2024 poz. 399 w Art. 3. 1. Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.
Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności między innymi:
2) zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami, lub wspólnych ze związkiem metropolitalnym:
c) instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, na wniosek Gminy, wydaje jedynie opinię dotyczącą oddziaływania na środowisko na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Dz. U. 2024 poz. 1112 z późn. zm.
pismo_-_rekomendacje_grzebowisko (Załącznik – RPW_110368_2025)