Dzisiaj jest: Wtorek, 22-04-2025 Imieniny: Kai, Leonii, Sotera

Rekomendacje Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w sprawie grzebowisk dla zwierząt

Magdalena Szweda , 15 kwietnia 2025

Rekomendacje Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w sprawie grzebowisk dla zwierząt.

Z punktu widzenia konieczności ochrony zdrowia publicznego, pomimo braku szczegółowych przepisów dotyczących wymagań stawianych miejscom przeznaczonym do grzebania zwierząt należałoby poprzez analogię do cmentarzy, przyjąć następujące rekomendacje:

LOKALIZACJA

– lokalizacja planowanego przedsięwzięcia powinna być

  1. zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego
  2. poza strefami ujęć wody i obszarami ochronnymi zbiorników wód podziemnych
  3. poza obszarem naturalnych zbiorników wodnych o ciągłym bądź okresowym naturalnym dopływie lub odpływie wód
  4. poza obszarem sztucznych zbiorników wodnych usytuowanych na wodach płynących powierzchniowych
  5. poza obszarem zagrożonym powodzią
  6. poza obszarem ruchów masowych ziemi
  7. poza obszarem osuwisk i zapadlisk terenów, w tym powstałych w wyniku zjawisk krasowych

– teren grzebowiska powinien posiadać infrastrukturę techniczną i zaplecze socjalne oraz sanitarne dla pracowników, odpowiednio dostosowane do wykonywanych czynności

– pracownikom należy zapewnić zapas środków ochrony indywidualnej i odzieży roboczej

– teren grzebowiska powinien znajdować się w miarę możliwości na wzniesieniu i nie podlegać zalewom oraz posiadać ukształtowanie umożliwiające spływ wód opadowych,

– na terenie grzebowiska zwierciadło wody gruntowej powinno znajdować się na głębokości nie wyższej niż 2,5 m poniżej powierzchni terenu, przy czym nie może on być nachylony ku zabudowaniom lub ku zbiornikom albo innym ujęciom wody służącym jako źródło zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia.

– grunt grzebowiska powinien być możliwie przepuszczalny i bez zawartości węglanu wapnia

– miejsce na grzebowisko powinno być tak wybrane, aby najczęściej spotykane wiatry wiały od terenów mieszkaniowych w kierunku grzebowiska

– lokalizacja grzebowiska powinna być tak dobrana, aby zapewnić dogodność warunków geologicznych, wykluczając możliwość szkodliwego wpływu na otoczenie

– lokalizacja grzebowiska winna uwzględniać izolację od zabudowań oraz bliskość sieci komunikacyjnej

– przed wyborem lokalizacji inwestycji należy wykonać szereg badań hydrogeologicznych m.in. mających określić charakterystykę gruntu, zawartość węglanu wapnia, kwasowość, rodzaj i poziom wód gruntowych itd.

– teren grzebowiska powinien być ogrodzony, zabezpieczony przed dostępem i zniszczeniem miejsc grzebalnych przez osoby postronne i zwierzęta. Dojazd i wyjazd z terenu grzebowiska powinien być wyposażony w urządzenia umożliwiające dezynfekcje środków transportu.

 

PROCES GRZEBANIA

– w procesie grzebania należy zapewnić i stosować środki techniczne (pojazdy, urządzenia, itp.) w ilości i jakości dostosowanej do zakresu planowanej działalności

– należy posiadać i stosować podczas grzebania środek dezynfekujący, a także posiadać jego zapas

– zwłoki zwierząt winny być przysypane warstwą ziemi 200 cm

– nie należy pozostawiać zwłok zwierzęcych poza pochowaniem w miejscach grzebalnych

– należy prowadzić i przechowywać dokumentację zawierającą informacje o gatunkach i pochodzeniu zwierząt

 

Zakres powyższych rekomendacji nie ma charakteru katalogu zamkniętego i nie wypływa bezpośrednio z przepisów ustawowych. Dobór tych wymagań przez organy gminy winien jednakże gwarantować, że zakopanie zwłok zwierzęcych lub produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nie będzie powodowało zagrożeń dla zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska.

 

Zgodnie z zapisami Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie Dz. U. z 2024 poz. 399 w Art. 3. 1. Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.
Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności między innymi:
2) zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami, lub wspólnych ze związkiem metropolitalnym:
c) instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, na wniosek Gminy, wydaje jedynie opinię dotyczącą oddziaływania na środowisko na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Dz. U. 2024 poz. 1112 z późn. zm.

 

pismo_-_rekomendacje_grzebowisko (Załącznik – RPW_110368_2025)