Dzisiaj jest: Czwartek, 22-05-2025 Imieniny: Heleny, Wieslawy, Ryty

Infolinia KAS

Joanna Figura , 2 października 2024

Centralna infolinia ułatwi klientom KAS zdalne załatwianie spraw

 

Kobieta rozmawia przez telefon.

Ogólnokrajowa infolinia KAS umożliwi łatwiejszy kontakt z pracownikami urzędów skarbowych. Teraz będą oni dostępni pod jednym numerem telefonu. Wdrożony przez nas system zapewni jednoczesną obsługę nawet 5 tysięcy połączeń. Co ważne, pracownicy urzędów skarbowych będą mogli bezpiecznie udzielać przez telefon także informacji w indywidualnych sprawach, objętych tajemnicą skarbową. Ochronę danych umożliwi uwierzytelnianie specjalnym kodem telePIN, który szybko i łatwo można ustawić w e-Urzędzie Skarbowym – podkreśla zastępca Szefa KAS Małgorzata Krok.

W ramach infolinii KAS w całej Polsce będzie obowiązywał jeden numer telefonu do wszystkich urzędów skarbowych (bez celno-skarbowych i wyspecjalizowanych):

Możliwości nowej infolinii

Klient będzie mógł połączyć się z pracownikiem urzędu skarbowego lub pracownikiem Krajowej Informacji Skarbowej. Podczas rozmowy Klient uzyska ogólną informację podatkową i celną, ale również, co stanowi nowość w usłudze, uzyska informację w swojej indywidualnej sprawie, po uwierzytelnieniu bezpiecznym telePINem.

TelePIN nadawany jest samodzielnie przez klienta po zalogowaniu do e-Urzędu Skarbowego.

Pełnomocnik (PPO-1) oraz osoby upoważnione do konta organizacji UKO chcący uzyskać szczegółowe informacje, uwierzytelniają się najpierw swoim telePINem osobistym, a następnie podają dane swego mocodawcy (NIP/PESEL).

W każdym przypadku proces uwierzytelnienia za pomocą telePIN jest realizowany automatycznie przez system, a potwierdzenie tożsamości odbywa się bez udziału pracownika KAS.

Jak to będzie działało w praktyce pokazują poniższe schematy.

Jeśli dzwoniący chce porozmawiać w swojej sprawie:

Grafika przedstawiająca proces uwierzytelniania.
1. Klient indywidualny dzwoni na infolinię KAS; 2. Klient indywidualny podaje kod telePIN + identyfikator PESEL/NIP; 3. połączenie z konsultantem; • fot. Izba Administracji Skarbowej w Katowicach

Jeśli dzwoniący chce porozmawiać w sprawie mocodawcy (PPO) lub organizacji (UKO):

Grafika przedstawiająca proces uwierzytelniania.
1. Osoba reprezentująca dzwoni na infolinię KAS; 2. podaje swój indywidualny kod telePIN | identyfikator; 3. infolinia pyta, czy klient chce rozmawiać w swojej sprawie czy w sprawie mocodawcy; 4. jeśli w sprawie mocodawcy lub jako UKO organizacji klient indywidualny podaje identyfikator mocodawcy lub organizacji; 5. połączenie z konsultantem; • fot. Izba Administracji Skarbowej w Katowicach

Źródło: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach