Infolinia KAS
Centralna infolinia ułatwi klientom KAS zdalne załatwianie spraw
- 1 października 2024 r. startuje scentralizowana infolinia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
- Pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą dostępni pod numerami jednej ogólnopolskiej infolinii KAS: (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych.
- Dzwoniący na infolinię uzyskają ogólne informacje podatkowo-celne, a po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN, również informacje indywidualne, objęte tajemnicą skarbową.
- Pełnomocnicy ogólni oraz użytkownicy konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym również będą mogli telefonicznie uzyskać indywidualne informacje dotyczące swoich mocodawców.

Ogólnokrajowa infolinia KAS umożliwi łatwiejszy kontakt z pracownikami urzędów skarbowych. Teraz będą oni dostępni pod jednym numerem telefonu. Wdrożony przez nas system zapewni jednoczesną obsługę nawet 5 tysięcy połączeń. Co ważne, pracownicy urzędów skarbowych będą mogli bezpiecznie udzielać przez telefon także informacji w indywidualnych sprawach, objętych tajemnicą skarbową. Ochronę danych umożliwi uwierzytelnianie specjalnym kodem telePIN, który szybko i łatwo można ustawić w e-Urzędzie Skarbowym – podkreśla zastępca Szefa KAS Małgorzata Krok.
W ramach infolinii KAS w całej Polsce będzie obowiązywał jeden numer telefonu do wszystkich urzędów skarbowych (bez celno-skarbowych i wyspecjalizowanych):
- 22 330 03 30 (dla połączeń z telefonów komórkowych);
- +48 22 330 03 30 (dla połączeń z zagranicy);
- 801 055 055 (dla połączeń z telefonów stacjonarnych);
Możliwości nowej infolinii
Klient będzie mógł połączyć się z pracownikiem urzędu skarbowego lub pracownikiem Krajowej Informacji Skarbowej. Podczas rozmowy Klient uzyska ogólną informację podatkową i celną, ale również, co stanowi nowość w usłudze, uzyska informację w swojej indywidualnej sprawie, po uwierzytelnieniu bezpiecznym telePINem.
TelePIN nadawany jest samodzielnie przez klienta po zalogowaniu do e-Urzędu Skarbowego.
Pełnomocnik (PPO-1) oraz osoby upoważnione do konta organizacji UKO chcący uzyskać szczegółowe informacje, uwierzytelniają się najpierw swoim telePINem osobistym, a następnie podają dane swego mocodawcy (NIP/PESEL).
W każdym przypadku proces uwierzytelnienia za pomocą telePIN jest realizowany automatycznie przez system, a potwierdzenie tożsamości odbywa się bez udziału pracownika KAS.
Jak to będzie działało w praktyce pokazują poniższe schematy.
Jeśli dzwoniący chce porozmawiać w swojej sprawie:

Jeśli dzwoniący chce porozmawiać w sprawie mocodawcy (PPO) lub organizacji (UKO):

Źródło: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach