Dzisiaj jest: Środa, 14-05-2025 Imieniny: Bonifacego, Dobieslawa, Macieja

MIĘDZYNARODOWY PROGRAM POWSZECHNEJ DWUJĘZYCZNOŚCI „DWUJĘZYCZNE DZIECI / BILINGUAL FUTURE”

Joanna Figura , 26 lutego 2024

Od trzech lat Gminne Przedszkole Publiczne im. Wandy Chotomskiej w Woli oraz Gminne Przedszkole Publiczne im. J. Brzechwy w Górze realizuje Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności.

Placówki podjęły takie działanie ze względu na wielką potrzebę rozwijania u dzieci umiejętności językowych.

Jak powszechnie wiadomo wczesne kształtowanie nowego języka obcego ułatwia przyswajanie go w przyszłości. Naprzeciw takim oczekiwaniom wychodzą  właśnie twórcy Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności. Metodycy opracowali materiały, które ułatwiają nauczycielom naukę języka, nawet tym bez kwalifikacji językowych. Założeniem programu jest wprowadzenie dziecka w świat języka angielskiego równolegle do języka polskiego, aby język angielski nie stał się dla niego językiem obcym.

Program przedszkolny podzielony jest na trzy etapy kształcenia. Zajęcia w przedszkolu prowadzone są codziennie już od najmłodszych grup przedszkolnych – dzieci 3 – letnie. Każdy kolejny etap jest stopniowany pod względem trudności, aby dzieci mogły doświadczać nowego słownictwa. Zestaw nauczyciela zawiera karty tygodniowe, na których opisane są codzienne aktywności, zadania. Ponadto w pakiecie znajdują się karty obrazkowe ułatwiające poznanie i powtarzanie poznanego słownictwa oraz plakat klasowy. Każde dziecko posiada karty pracy, w których rozwiązuje zadania indywidualnie. Blok tematyczny rozpoczyna się od obejrzenia historyjki o bohaterach, z którymi dzieci bardzo szybko się zaprzyjaźniły. Zamieszczone płyty DVD i CD pozwalają w atrakcyjny sposób, na podstawie bajek i piosenek, uczestniczyć dzieciom w procesie nauki języka angielskiego, świetnie się przy tym bawiąc. Warto zaznaczyć, że dzieci bardzo chętnie korzystają z poznanego słownictwa, często zastępując polskie słowa słowami w języku angielskim.

Program Dwujęzyczności to niewątpliwie świetne rozwiązanie dla każdego przedszkola. Uatrakcyjnia on codzienne zajęcia, a zarazem poszerza wiedzę wychowankom, którzy pracują bardziej efektywnie. Niewątpliwie zdobyta wiedza ułatwi dalsze rozwijanie umiejętności językowych na kolejnych etapach kształcenia, jak również w dorosłym życiu.

 

Opr. Danuta Krasoń